Biblioteca noastră ia Premiul pentru Inovaţie în comunitate al Fundaţiei Bill & Melinda Gates (prin programul EIFL)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biblioteca salvează vieţi. Un proiect desfăşurat de Biblioteca Gh. Asachi din Iaşi devine câştigător într-o competiţie mondială de inovaţie în biblioteci, pentru contribuţia la sănătate în comunitate.

Peste 2.000 de oameni instruiţi în acordarea primului ajutor, 86 de bibliotecari, 90 de biblioteci şi cel puţin 1 viaţă salvată. Acestea sunt cifrele care au adus recunoaştere internaţională pentru Biblioteca Gh. Asachi din Iaşi în cadrul unei competiţii mondiale de inovaţie în biblioteci.

Trei bibliotecari ai Bibliotecii Gh. Asachi din Iaşi au venit cu o idee nouă pentru comunitatea lor, pe care au reuşit să o pună în practică în nu mai puţin de 86 de biblioteci, în judeţul Iaşi.

Conform rapoartelor Eurostat din ultimii ani, 1 din 3 oameni implicaţi într-un accident grav în Romania moare pentru că nu primeşte primul ajutor.

Plecând de la acest fond statistic dramatic şi realitatea localităţilor la nivelul ţării, lipsite de acces la servicii de sănătate şi medici, Mihail Grinea, Bogdan Ghiurco şi Diana Ghiorghieş au creat un nou serviciu al bibliotecii: „Primul ajutor salvează vieţi”. Instruiţi de Crucea Roşie în acordarea tehnicilor de prim ajutor şi cu un grant primit prin programul Biblionet în România în valoare de 2.500 USD, bibliotecarii de la Gh. Asachi au achiziţionat un manechin pentru demonstraţii de resuscitare, au lansat un site dedicat acţiunii cu informaţii utile şi au format 90 de bibliotecari din 86 de biblioteci din judeţ. Bibliotecarii au instruit peste 2.000 de oameni în acordarea primului ajutor în localităţi din întreaga ţară în numai un an.

Grantul Biblionet a fost folosit doar pentru achiziţii de materiale, în timp ce toate activităţile au fost desfăşurate la nivel voluntar. Cu sprijinul Crucea Roşie, Spitalul de Urgenţă din Iaşi şi doctori voluntari din cadrul Departamentului de Ambulanţă al judeţului, bibliotecarii au susţinut cursuri, au înfiinţat cluburi de prim ajutor cu întâlniri periodie şi au pregătit oamenii să acţioneze în situaţii de urgenţă.

Premiu EIFL

Organizaţia Internaţională non-profit EIFL (Informaţie Electronică pentru Biblioteci) a acordat „Premiul pentru contribuţia la sănătate în comunitate” bibliotecii Gh. Asachi din Iaşi în cadrul unei competiţii privind inovaţia pentru comunităţi la care au aplicat biblioteci din toată lumea. Premiul constă într-o finanţare de 1.500 USD şi invitaţia de a participa în octombrie la conferinţa anuală dedicată bibliotecarilor şi rolului bibliotecilor în dezvoltarea comunităţilor ce va avea loc în Washington D.C., Statele Unite ale Americii. (www.beyondaccess.net)

***
Primul ajutor este esenţial!

„Am 17 ani şi vara trecută m-am oferit voluntar în cursurile susţinute de către bibliotecari pentru acordarea primului ajutor. Nu ştii când poate apărea o urgenţă şi de cele mai multe ori astfel de situaţii apar atunci când nu este vreoun doctor prin preajmă. Imediat după aceste cursuri, m-am înscris ca şi voluntar în cadrul Crucea Roşie, unde activez în acest moment.” Dănuţ Nica, Popricani, Iaşi

„Am salvat viaţa nepotului meu”

„Prânzul în familie este o tradiţie în fiecare duminică în familia noastră. Într-una din aceste zile, nepotul meu, foarte agitat în acel moment, s-a înecat brusc cu mâncare la nivelul laringelui, având căile respiratorii blocate. Ne-am impacientat cu toţii fără să ştim cum să reacţionăm pe moment. În timp ce unii strigau după apă şi alţii după salvare, un membru al familiei a întrebat dacă ştie cineva să acorde primul ajutor, iar eu am răspuns instictiv „da”, întrucât tocmai făceam aceste cursuri la bibliotecă. Mi-au făcut loc, iar eu a trebuit să mă descurc, aplicând metoda Heimlich. Mi-am adunat forţele şi am aplicat manevra de două ori copilului care avea deja chipul învineţit. Când a început să tuşească, toată lumea a răsuflat uşurată. Salvarea tocmai ajunsese, doctorul a întrebat dacă e totul ok şi m-a felicitat.” Carmen Pasat, învăţătoare la Liceul Teoretic Miron Costin din Paşcani.

Cursurile de prim ajutor – Lecţii pentru viaţă

„Mă simt mai sigură pe mine de când ştiu ce să fac şi cum să acord primul ajutor. În oraşul nostru a fost închis de curând spitalul orăşenesc. Prin urmare, cu atât mai mult acum, interesul în comunitatea noastră a fost mare, de unde şi numărul de participanţi care a tot crescut.” Ionela Calugaru, Bibliotecar, Târgu Frumos

Pentru elevii mei

„Am refuzat de fiecare dată să organizez excursii cu elevii mei pentru că nu aş şti să le acord primul ajutor, în caz că vreunul dintre ei s-ar accidenta. Mă îngrozeşte gândul că aş putea să provoc mult rău unui copil din cauza nepriceperii mele. De aceea am venit la acest curs: să fiu sigură că pot să-mi ajut elevii atunci când au nevoie de mine”, Mihaela Bucan, Şcoala Lunca Paşcani.

Despre EIFL

Informaţia Electronică pentru Biblioteci (EIFL) este un ONG internaţional, înfiinţat în 1999 în Europa, ce sprijină accesul bibliotecilor la tehnologie şi mijloace de comunicare din ţările în curs de dezvoltare. În prezent, ONG-ul are parteneriate cu peste 60 de ţări din Africa, Asia, Europa şi America Latină. Premiul EIFL recunoaşte serviciile inovatoare ce folosesc IT&C pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii unei comunităţi.  www.eifl.org

Despre proiectul Biblionet

Biblionet este o iniţiativă a Fundaţiei Bill & Melinda Gates în valoare totală de 26,9 milioane de dolari pe o durată de 5 ani şi îşi propune facilitarea accesului la informaţie prin introducerea tehnologiei moderne în bibliotecile publice.

Programul Biblionet include până în acest moment peste 1.500 de biblioteci locale, dotate cu 6.460 de calculatoare şi echipamente aferente şi peste 2.175 de bibliotecari formaţi şi îşi propune să atingă peste 2.000 de biblioteci la finalul programului.
Pentru mai multe informaţii despre program accesaţi: www.biblionet.ro

Sursa: http://www.agendadeiasi.ro

Lasă un comentariu